سریال Deadwood

آشنایی با بهترین و پر رتبه ترین سریالهای دنیا

سریال Deadwood

۶,۷۲۲ بازديد

سریال Deadwood؛ وسترن به سبک HBO

یک سریال وسترن از شبکه HBO، در سه فصل که پخشش هم تمام شده است، مناسب برای آخر هفته یک جوان سریال باز ایرانی (سه فصل تو دو روز مناسب هست دیگه؟!) با بهزاد طالبی و شبگار، به ملاقات Deadwood بیایید.

   وقتی اسم ژانر وسترن و آمریکای انتهای قرن نوزده می ­آید، تصویر گاوچران­هایی سوار بر اسب با کلاه لبه ­پهن و هفت ­تیرهایی که به کمر می­ بندند، در ذهن ظاهر می­شود. هفت­ تیرکش­ هایی که در خیابان­های خالی از جمعیت با هم دوئل می­ کنند و هرکس سریع­تر اسلحه بکشد، زنده می­ ماند. سرقت قطار و سرخپوست­های هوهوکشان، کالسکه­ های چهاراسبه بزرگ، گله­ های بزرگ گاو و بوفالو و زنانی که به دامن هفت­ تیرکشان آویزان هستند. Deadwood شهری دور افتاده در داکوتای جنوبی که هیچکدام از این چیزها در آن وجود ندارد، ددوود شهر کوچک در حال رشدی است که عده ای زن و  مرد از همه جا رانده به آنجا رفته ­اند چون مارشال­های ایالتی نمی ­توانند آنها را آنجا تحت تعقیب قرار دهند. در Deadwood  قدرت را اسلحه تعیین نمی ­کند، انسان­ها با زیرکی زنده ­اند. سریال Deadwood  داستان شهری است که خیالی نیست، شهری است که وجود داشته و دارد با آدم­هایی که تاریخ داستان آنها را نوشته است.


در سال 2004 میلادی دیوید میلچ (David Milch) نویسنده سریال­های Broklyn South و Big Apple و خالق سریال NYPD Blue با طرح سریالی در مورد شهری کوچک در قرن نوزدهم وارد شرکت HBO شد. سریالی در ژانر وسترن، اما نه مثل وسترن­های مرسوم در سینما، یک داستان واقعی بر اساس شخصیت­های واقعی. مسئولان HBO با ساخت 3 فصل 12 قسمتی موافقت کردند، هرچند که بعد از 3 فصل هم تماشاچیان و هم میلچ خواستار تمدید سریال بودند، اما شبکه به دلایل نامعلومی آن را تمدید نکرد. اما برای لذت بردن از سریال همین 3 فصل هم کافی است.  دیوید میلچ بعد از این سریال دو سریال دیگر خلق کرد که هر دو به دلایل متفاوتی بعد از پخش یک فصل کنسل شدند.

ماجراهای سریال Deadwood  در شهری به همین نام می­ گذرد، در محدوده ایالت داکوتا در شمال ایالات متحده آمریکا. داستان سریال در سال­های 1876 به بعد اتفاق می­افتد، 10 سال بعد از پایان جنگ­های انفصال در آمریکا. Deadwood شهر کوچکی است که هنوز در قلمرو ایالات متحده قرار ندارد و در نتیجه قوانین کشور بر آن حاکم نیست، این شهر پر است از تبهکاران، قاتلین فراری ، جویندگان طلا و زنان بدکاره. داستان با ورود ست بولاک مارشال مستعفی در مونتانا و شریکش سل استار به شهر کوچک Deadwood شروع می­ شود، آنها قصد دارند فروشگاه ابزارفروشی را در این شهر تاسیس کنند. ورود آنها مصادف است با ورود بیل هیکاک هفت ­تیرکش معروف و دوستانش به این شهر ؛ جایی که ال سورنجن ادعای مالکیت آن را دارد. داستان بیشتر در مورد کشمکش میان بولاک و سورنجن در شهر است، زمانی با هم می­ جنگند و زمانی برای جنگ با دشمن مشترک متحد می­ شوند. روزی فروشندگان و ملک­داران یا صاحبان اصلی شهر تصمیم می­ گیرند، برای رونق بیشتر کار و برقراری قانون به ایالات متحده ملحق شوند، برای این کار باید قوانین ایالات متحده را جاری کنند و پست­های قانونی مانند شهردار و کلانتر در شهر داشته باشند.

داستان این شهر و قهرمانان آن واقعی است، شخصیت­ هایی مانند ال سورنجن (Al Swearengen) از موسسین اصلی شهر، صاحب بار جم و هتل شهر، ست بولاک (Seth Bullock) کلانتر و صاحب ابزارفروشی، بیل هیکاک (Wild Bill Hickok) هفت­ تیرکش و قمارباز مشهور ، چارلی اوتر (Charlie Utter) دوست بیل هیکاک و صاحب سرویس پست شهر و سل استار (Sol Star) شریک بولاک، همه در واقعیت وجود داشته ­اند و تقریبا داستان زندگی­شان به همان صورتی است که در سریال روایت می­شود با این تفاوت که سریال بسیار جذاب­تر و جالب­تر از زندگی واقعی این آدم­هاست. البته برای جذاب شدن سریال میلچ تعدادی شخصیت خیالی هم به داستان اضافه کرده است.

با اینکه قهرمان اصلی سریال ست بولاک کلانتر Deadwood  با بازی تیموتی الیفانت (Timothy Olyphant) است (بازیگر اصلی و تهیه کننده سریال Justified) همان هفت­ تیرکش سریعی که در برابر ظالمان می­ ایستد و همیشه برای برقراری عدالت تلاش می­ کند، اما جذاب­ترین شخصیت سریال ال سورنجن است، مالک اصلی شهر و از اولین پیشگامان به وجود آورنده شهر. ال سورنجن با بازی زیبای یان مک­ شین (Ian McShane) نبض شهر را در اختیار دارد، هر اتفاقی که در شهر بیفتد، او با اطلاع است، ال به راحتی آدم می­ کشد و یا دستور کشتن می­ دهد، سر هر غریبه­ ساده ­لوحی را کلاه می­ گذارد و کلاه از سر هر دوستی که اجازه دهد، برمی­ دارد. اما در ته قلب ال هنوز کمی انسانیت باقی مانده است که زنی را دوست بدارد و یا انتقام قتل بیگناهی را بگیرد و از همه جالب­تر طنز عجیبی که میلچ با کمک مک­ شین به این شخصیت داده ­اند، بی­رحمی، درنده­ خویی و پول­پرستی، خوش مشربی، کمی مردانگی، ذره­ ای محبت و مقدار زیادی طنز. برای بازی در این نقش یان مک ­شین در سال 2005 برنده جایزه گلدن گلاب بهترین بازیگر نقش اول مرد سریال درام شد.

سریال ددوود نامزد دریافت 48 جایزه از مراسم­ های مختلف شده و برنده 17 جایزه دیگر، از جمله 8 جایزه Emmy. والتر هیل (Walter Hill) کارگردان معروف هالیوود با آثاری مانند 48 ساعت (48 , 1982)، جانی خوشگله (Johnny Handsome, 1989) و آخرین مرد مقاوم (Last Man Standing, 1996) به خاطر کارگردانی این سریال برنده جایزه Emmy بهترین کارگردانی در سال 2004 شد. سریال Deadwood به انتخاب مردم در سایت IMDB با امتیاز 8.9 در رده سی­ ام بهترین سریال­های تاریخ قرار دارد.

سریال Deadwood  داستانی است واقعی در مکانی واقعی با آدم­های واقعی، نمادی از متمدن شدن یک ملت است، چگونه از وحشی­گری و بی­ قانونی به سمت تمدن حرکت می­کنند. قهرمان اصلی داستان شهر کوچکی ا­ست که در ابتدا چیزی به غیر از چند ساختمان و چادر نیست، اما کم­ کم به مکانی برای زندگی تبدیل می­ شود. میلچ داستان ددوود را از روزنامه ­های آن زمان و مخصوصا تنها روزنامه شهر اقتباس کرده است و به آن رنگ و لعاب داده است. شاید او اندک انسانیت موجود در داستان­های شهر را به عنوان مسیری درست برای روایت داستانش انتخاب کرده است، وگرنه ما می­ دانیم که زندگی در آمریکای وحشی بسیار سیاه ­تر، کثیف ­تر و وحشی ­تر از داستان میلچ است. زیبایی کار میلچ در این است، واقعیت در این سریال مانند مه Deadwood  را فراگرفته است، آن را می بینی، اما نمی توانی لمسش کنی.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.