معرفی سریال Oz

آشنایی با بهترین و پر رتبه ترین سریالهای دنیا

معرفی سریال Oz

۶,۸۱۰ بازديد



OZ. ندامتگاه فوق امنیتی آزوالد ...
به یکی از مخوف ترین و عجیب ترین زندان های ایالت نیویورک امریکا خوش آمدید !

OZ به چه معنیه؟

کلمه دو حرفی OZ علاوه بر داشتن حروفی از اسم کامل این زندان، اشاره به فیلم کلاسیک معروف جهان The Wizard of Oz دارد. فیلمی که پیام اصلی اون ضرب المثل معروف " هیچ جا مثه خونه خودِ آدم نمیشه" بود. سریال OZ هم در تیتر تبلیغاتی خود چنین جمله ای دارد : It's no place like home.

ساخت سریال
OZ اولین سریال درام 1 ساعته تاریخ شبکه کابلی HBO است که توسط تام فونتانا ساخته شد. فونتانا که از 9 سالگی عشق نویسندگی داشت و نوشتن را شروع کرده بود، در اوایل دهه 80 میلادی توسط بروس پالترو که سریال St. Elsewhere را برای شبکه NBC در دست ساخت داشت؛ به او پیشنهاد رسمی نویسندگی شد. پس از موفقیت در این سریال ، نویسندگی Homicide: Life on the Street را بر عهده گرفت که آن نیز با موفقیت رو به رو شد.
بعد از نویسندگی این دو سریال بود که فونتانا ایده ساخت OZ رو به شبکه HBO داد و با موافقت سران شبکه برای ساخت سریع سریال مواجه شد. سریالی که برای اولین بار شاهد خشن ترین و بی پرده ترین صحنه های ممکن از کشیدن مواد مخدر، فحش های رکیک، خشونت بی حد و حصر و صحنه های جنسی متعدد بود که اون را تبدیل به یکی از سریال های خاص دهه 90 میلادی کرد.
داستان از چه قراره؟

 

تیم مک کنس ، روانشناسی است که در زندان آزوالد تصمیم به ساختن بخشی به نام "شهر زمرد" (Emerald City) میکند تا زندانیان مخصوصی رو اونجا قرار بده و به جای شکنجه ها و تنبیه های جسمی بر توان بخشی روحی و آموزش مسئولیت پذیری آنها کار کند و افراد سالمی از اونا بسازه.
شهر زمرد (که اسم این بخش نیز در سریال به صورت مخفف Em City به کار میره) محیط فوق پیشرفته و مجهزی است که از بهترین و ماهرترین زندانبانان برای نگهداری و مراقبت از زندانیان مختلف با نژاد ها و آیین های متفاوت استفاده کرده است تا اونا در جمع کنار هم نگه دارند. اما آیا این افراد با هم میسازن و میانه خوبی خواهند داشت؟ آیا همه چیز بر وفق مراد پیش خواهد رفت؟

زیر نظر مک کنس و واردن لئو گلین (رئیس کُل زندان)، هر زندانی برای بر آورده کردن نیازهای خودش تلاش میکنه. اهمیتی به هم سلولی خودش هم نمیده. بعضی از دعواها و جنگ ها برای بدست آوردن قدرته، بعضی ها برای بدست آوردن مواد مخدره، بعضی ها برای جنگ میان زندانیان و زندانبانان و بعضی ها هم برای خالی کردن عُقده است! هیچ کس توی این بخش در امان نیست. کسی که ابتدای قسمت اول میبینین در پایان همون قسمت کُشته میشه تا به شما کاملاً بفهمونه که با چه سریال امریکایی سر و کار دارید.

سریال ابتدا از دید توبایس بیچر که در زمان مستی دختری را زیر گرفته و کُشته بود، شروع میشود. او وقتی وارد اِم سیتی میشود جز هیچ دسته ای محسوب نمیشود و به همین خاطر مورد آزار و اذیت های فراوان به عنوان یک تازه وارد قرار میگیره. آزاری که در دو مرحله حساس از سریال بدترین ضربه ممکن رو به اون زد و تبدیل به عامل اصلی برای زنده موندن و گرفتن انتقامش شد.

اما پس از آن متوجه میشوید که توبایس شخصیت اول سریال نیست و راوی کلیدی ترین عامل داستانی سریال است. آگوستوس هیل که خود یکی از زندانیان ام سیتی می باشد ، در هر قسمت چندین سکانس استثنایی رو به خود اختصاص داده که علاوه بر فیلمبرداری و صحنه چینی دیدنی؛ با جمله ها و دیالوگ های جالبش هدف و پیام اصلی اون قسمت رو به صورت غیرمستقیم بهتون میگه. دیالوگ هایی که هر کدام از اونا برای تاپیک بهترین دیالوگ های سریالی جون میده!

نکات خواندنی

اولین قسمت از سریال در 12 جولای 1997 پخش شد که ساخت آن تا شش فصل ادامه یافت و آخرین قسمت در 23 فوریه 2003 بر روی آنتن رفت. تمام فصل های سریال دارای 8 قسمت بود به جز فصل چهارم که 16 قسمت داشت تا تعداد قسمت های کُلی به 56 عدد برسد.

اگر بازیگران دیر به صحنه فیلمبرداری میرسیدن مجازاتشون این بود که شخصیت اونا در سریال مورد تجاوز قرار میگرفت یا کُشته میشد!

دستی که در انتهای تیتراژ آغازین هر قسمت دیده میشه و OZ بر روی بازوی اون خالکوبی شده، بازوی خالق سریال تام فونتانا هستش!

آز؛جزو ده سریال برتر تاریخ سایت امتیازدهی Metacritic است.

آز؛ اولین سریال تاریخ شبکه HBO بود که 1 ساعته بود و محتوای بسیار بزرگسالانه داشت. سریالی که به عقیده خیلی ها عامل اصلی ساخت سریال های به یاد موندنی Six Feet Under و The Wire و The Sopranos و Deadwood از شبکه HBO شد.

پ.ن: یکی از شاهکارهای HBO رو از دست ندید. ریتم سریال کنده ولی داستان و شخصیت های این سریال باعث شاهکار شدن این سریال شده ...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.